Tips og trick.

På en golfbane er der mange ting man kan gøre for at passe på banen, men alt for få gange har vi faktisk styr på hvorfor.
Det vil vi gerne lave om på og har derfor lavet denne side sammen med Chef Greenkeeper Jesper Jacobsen.

Nedslagsmærker

Der er to meget vigtige grunde til at rette nedslagsmærker op:

1. Greenen bliver meget ujævn, hvis man ikke retter dem op
  2. Det giver ukrudtsfrø muligheden for at spire

I jorden ligger der millioner af ukrudtsfrø, der bare venter på en mulighed for at spire.

Den mulighed får den med et nedslagsmærke, og så er der jo lige den detalje at et ukrudtsfrø spire væsentligt hurtigere end et græsfrø. Antallet af uoprettede nedslagsmærker vil derfor ofte passe med hvor ukrudtsramt en green er.

En tommelfinger regel siger at et nedslagsmærke der bliver rettet med det samme vil komme sig i løbet af 12 timer, hvis det først bliver rettet efter 12 timer er det først kommet sig efter 7 dage.

Video om god etikette overfor greenkeeperne

Video om god etikette overfor greenkeeperne. Videoen er oversat med tilladelse fra USGA og må vises rundt omkring i de danske golfklubber.

Rimfrost

Det er forbudt at betræde greens når der er rimfrost.

Et græsstrå er fyldt med væske og ved rimfrost fryser denne til, og hvis græsset betrædes knækker det.
Denne skade er ikke uoprettelig, men græsset bliver gult og skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at udbedre skaden og komme sig. Det er lige i den tid på foråret, hvor det ellers skulle bruge tid på at gro og blive klar til at give golfere grønnere græs tidligt for foråret.

Forklaring på de forskellige operationer på greens og fairways.

Læs her